مانا سوله ايرانيان سازنده انواع سوله و اسكلت هاي ساختماني
مانا سوله ايرانيان سازنده انواع سوله و اسكلت هاي ساختماني
جوشكاري مقاومتي چيست؟
 
83/ 100

جوشكاري مقاومتي

اتصال قطعات به يكديگر يكي از روش هايي است كه در سال هاي اخير بسيار متداول شده و در صنايع مختلف كوچك و بزرگ نيز براي انجام اين كار از انواع روش هاي جوشكاري استفاده مي شود. جوشكاري يكي از حرفه هايي است كه به وسيله آن مي توان انواع اتصالات فلزي و غير فلزي را انجام داد. جوشكاري فلزي در مدل هاي مختلف جوشكاري ذوبي و غير ذوبي انجام مي شود كه هر كدام از اين روش ها نيز داراي انواع مختلفي هستند.

يكي از انواع جوشكاري غير ذوبي كه كاربرد وسيعي نيز در صنايع دارد جوشكاري مقاومتي است كه در اين مقاله نيز قصد داريم درباره اين موضوع صحبت كنيم و انواع جوش مقاومتي را مورد بررسي قرار دهيم و همچنين روش استفاده و كاربرد آن را نيز شرح دهيم.

اطلاعات كاملي كه آروا در اين مطلب در مورد انواع روش هاي جوشكاري مقاومتي و فلزات مناسب و مخصوص براي اين روش، در اختيار شما قرار مي دهد باعث مي شود تا با روش هاي مختلفي از جمله جوشكاري مقاومتي نقطه اي، غلطكي، زائده اي، جرقه اي و … به طور كامل آشنا شويد. دستگاه ها و تجهيزات مناسب براي اجراي اين روش هاي جوشكاري نيز به طور مفصل مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

در ادامه بخوانيد…

جوشكاري مقاومتي چيست؟

جوشكاري مقاومتي RW (مخفف Resistance Welding) يكي از روش هاي جوشكاري الكتريكي است كه در واقع تركيبي از گرما، فشار و زمان است. ايجاد گرما در اين حالت از جوشكاري به وسيله جريان برق انجام مي شود و به وسيله الكترود ها به قطعه كار منتقل مي شود. فشار و زمان نيز از ديگر فاكتورهاي مهمي هستند كه در اين حالت بايد مورد استفاده قرار گيرند و با توجه به ضخامت ورق اندازه گيري مي شوند.

در روش جوشكاري مقاومتي فلز به صورت كامل ذوب نمي شود بلكه از طريق انتقال جريان برق به قسمت مورد نظر و رخداد جوش، حالتي شبيه به ذوب شدگي و يا كاهش مقاومت ماده مورد نظر اتفاق مي افتد و با اعمال فشار، اتصال انجام مي شود. در جوش مقاومتي الكتريكي سرعت كار بالا است و همچنين به سادگي مي توان فرايند جوشكاري را كنترل كرد. در اين مدل از جوش از روش هاي مختلفي استفاده مي شود.

هنگام جوش مقاومتي، رعايت و توجه كردن به نكات مهمي مانند مدت زمان جريان عبوري، ضخامت قطعه، ميزان جريان عبوري و شكل سطح مقطع الكترود، ضروري و مهم است و اصطلاحاً مي توان گفت جوشكاري مقاومتي به اين عوامل بستگي دارد. گرماي بيش از حد و فشار زيادي باعث از بين رفتن فلز و عمليات جوشكاري مي شود.

جوش مقاومتي نيز مانند ديگر روش هاي جوشكاري به وسيله دستگاه انجام مي شود كه در ادامه به هركدام از آنها اشاره خواهيم كرد و روش كار با هر كدام را نيز توضيح خواهيم داد.



كاربرد جوشكاري مقاومتي (RW)

جوشكاري مقاومتي مانند ديگر روش ها و انواع جوشكاري، در صنايع كاربرد بسياري دارد و در ساخت و مونتاژ و موارد مشابه از روش جوش مقاومت الكتريكي استفاده مي شود. با توجه به سرعت و دقت بالا در جوش مقاومتي، استفاده از آن نيز بسيار شايع است و كاربرد هاي متنوعي نيز دارد.

با توجه به اينكه جوش مقاومت الكتريكي داراي انواع مختلفي است كاربرد هاي آن نيز با توجه به روش جوش مقاومتي متغير است. در زير به مهم ترين كاربرد هاي جوش مقاومتي به صورت تيتر وار اشاره مي كنيم و در بخش مربوط به انواع جوشكاري مقاومتي الكتريكي به طور كامل هركدام را توضيح خواهيم داد. مهم ترين اين كاربردها به شرح زير است:

  • جوشكاري ورقه هاي بدنه خودرو در صنعت خودرو سازي
  • توليد مخازن تحت فشار
  • ساخت لوله هاي درز دار فلزي
  • چسباندن چسب هاي فلزي در داندانپزشكي

روش هاي جوشكاري مقاومتي

همانگونه كه گفته شد، جوشكاري مقاومتي در انواع مختلفي وجود دارد و كاربرد هاي متنوع و مختلفي نيز دارد. اين روش از جوش مقاومتي به روش هاي مختلفي انجام مي شود و در اصل مي توان گفت كه دستگاه ها و الكترود هاي آنها با يكديگر متفاومت است كه باعث مي شود تا داراي روش هاي مختلفي باشد.

فرايند جوشكاري مقاومتي همانطور كه در تعريف انواع جوشكاري مقاومتي در بالا توضيح داديم به اين ترتيب است كه ابتدا بايد جريان برق را به الكترودها منتقل كنيم كه هر كدام از اين الكترود ها نيز با توجه به انواع مختلف داراي شكل هايي متفاوت از هم هستند. پس از انتقال جريان برق در قسمت اتصال، گرماي زيادي توليد مي شود كه باعث خمير شدگي فلز مي شود و اين فرايند با اعمال فشار تكميل مي شود و در هنگام سرد شدن اتصال را به وجود مي آوريم.

شكل دستگاه ها و الكترود به گونه اي طراحي شده است كه بتوان انواع جوش مقاومتي را انجام داد. براي مثال روش جوشكاري غلطكي به اين صورت است كه ابتدا دستگاه را آماده مي كنيم و سپس ورق ها را براي اتصال درون دستگاه مي گذاريم و عبور جريان برق و ايجاد گرما فرايند جوش را برقرار مي كنيم.

در واقع مي توان گفت كه در تمامي انواع جوشكاري، مقاومت الكتريكي روش كار ثابت است و با انتقال همزمان جريان برق و توليد گرما و اعمال فشار، رخداد جوشكاري انجام مي شود.

برخي از مهم ترين روش هاي جوشكاري مقاومتي بدين ترتيب است: نقطه جوش ساده، نقطه جوش هفت تيري، نقطه جوش لحظه اي، جوش مقاومتي با ورق هاي نازك و…

 

جوشكاري مقاومتي براي چه نوع فلزاتي مناسب است؟

جوشكاري داراي انواع مختلفي است كه در يك تقسيم بندي كلي به دو نوع ذوبي و غير ذوبي تقسيم مي شود كه در هر دو حالت فلزات را به يكديگر مي توان متصل كرده و جوش داد. جوشكاري مقاومتي يكي از انواع جوشكاري ذوبي است كه داراي انواع مختلفي بوده و در اين حالت مي توان فلزات را به يكديگر متصل كرد. اما سوال مهم اين است كه آيا در اين حالت مي توان از انواع فلزات استفاده كرد و اگر اين امكان وجود ندارد چه فلزاتي را مي توان در جوش مقاومتي الكتريكي به يكديگر متصل كرد؟

در ادامه با توجه به انواع دستگاه جوش مقاومتي و روش هاي جوشكاري، به فلزات مورد استفاده در هر كدام از حالت هاي جوشكاري مقاومتي الكتريكي اشاره مي كنيم.

هنگام استفاده از جوشكاري مقاومتي ساده از فلزاتي مانند آلومينيوم، آهن گالوانيزه و برنج استفاده مي كنيم و جنس الكترود ها نيز از جنس مس و كاديوم تشكيل شده است.

هنگام استفاده از حالت جوشكاري مقاومتي سر به سر يا جرقه اي از فلزاتي مانند فولاد ضد زنگ كه استحكام بالايي دارد استفاده مي شود و الكترود در اين حالت نيز تركيب از مس و زيركونيم تشكيل شده است.

هنگام جوشكاري مقاومتي نقطه اي و درز جوش از فلزاتي مانند فولاد نرم، فولاد ضد زنگ، نيكل استفاده مي شود و جنس الكترود نيز تركيبي از مس و نيكل است.

نكته مهم اين است كه هنگام جوشكاري مقاومتي بايد به ضخمات فلزات نيز توجه داشت.

انواع جوشكاري مقاومتي (RW)

جوشكاري مقاومتي از پركاربرد ترين انواع جوشكاري و داراي انواع مختلفي است و در موارد گوناگوني با توجه به انواعي كه دارد مورد استفاده قرار مي گيرد. با توجه به اينكه جوشكاري مقاومت الكتريكي داراي سرعت بالا و دقت خوبي است داراي مدل هاي متنوع جوشكاري است كه در هر كدام از اين انواع كيفيت جوش و اتصال به شكل مطلوبي انجام مي شود.

جوش مقاومتي با توجه به سه عامل گرما، فشار و زمان انجام مي شود و از مهم ترين و پر استفاده ترين انواع آن مي توان به نمونه هاي نقطه اي، نواري، سر به سر، زائده اي، فركانس بالا و … اشاره كرد. در ادامه اين مقاله انواع جوشكاري مقاومتي را توضيح مي دهيم و ويژگي ها و كاربرد هر كدام را نيز شرح مي دهيم.

جوشكاري مقاومتي نقطه اي

جوشكاري نقطه اي يكي از انواع جوش مقاومتي است كه از آن براي اتصال و جوش تعدادي ورق استفاده مي شود و روش كار نيز به اين صورت است كه با اعمال گرما و فشار فرايند جوش انجام مي شود. مكانيزم جوش مقاومتي و فرايند جوشكاري نقطه اي به اين صورت است كه به وسيله الكترود هاي مسي، به سطح ورق هاي مورد نظر جريان برق و گرما اعمال مي شود تا مواد تا مرحله ذوب شدن آماده شوند و فرايند جوش به وجود بيايد سپس جريان برق قطع مي شود و با اعمال فشار اين مكانيزم يعني اتصال تكميل مي شود.



گرما و فشار توسط دو الكترود مسي به نقطه مورد نظر اعمال شده و باعث مي شوند تا جوش مقاومتي به وجود بيايد. استفاده از مس به اين دليل است كه فلز مس رساناي قوي است و گرماي بيشتري را منتقل مي كند و دليل اين نام گذاري نيز به اين خاطر است كه جوش در نقطه هاي مشخص شده انجام مي شود. اين روش يكي از قديمي ترين انواع جوش مقاومتي است كه كاربرد گسترده اي دارد و سرعت و دقت كار نيز در آن بسيار بالا است.

كاربرد جوش مقاومتي نقطه اي

جوشكاري نقطه اي مقاومتي بخاطر سهولت استفاده و راحتي كار با آن در موارد مختلفي كاربرد و استفاده دارد و در اين روش جوشكاري مي توان از ربات نيز استفاده كرد. از مهم ترين كاربرد هاي جوش مقاومتي در صنايع گوناگون مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • صنعت اتومبيل سازي
  • صنايع هوا و فضا
  • صنعت راه آهن
  • ساخت مخازن فلزي
  • صنايع الكترونيك

مزاياي جوشكاري مقاومتي نقطه اي

با توجه به تعريف جوشكاري مقاومتي نقطه اي و موارد استفاده از آن در صنايع گوناگون در ادامه به مهم ترين ويژگي ها و مزيت هاي اين نوع از جوشكاري اشاره مي كنيم.

  1. مدت زمان كوتاه فرايند جوشكاري
  2. الكترود هاي غير مصرفي
  3. امنيت جوشكاري بدليل ولتاژ كم
  4. دوستدار محيط زيست و داراي خروجي جوشكاري تميز
  5. اتصال الكترو مكانيكال قابل اعتماد
  6. عدم وجود پاشش در جوش

معايب جوشكاري مقاومتي نقطه اي

در اين روش جوشكاري نيز مانند ديگر روش هاي جوش، معايب و محدوديت هايي در حين جوشكاري وجود دارد. معايب جوشكاري مقاومتي كه در حين كار به وجود مي آيند بسيار ناچيز هستند كه حتي مي توان از آنها چشم پوشي كرد اما به صورت تيتر وار به آنها مي پردازيم. معايب و محدوديت هاي جوشكاري مقاومتي نقطه اي به شرح زير است:

  • دسترسي كامل بايد به هر دو الكترود باشد.
  • هر دستگاه، جوش مقاومتي با ضخامت خاص را انجام مي دهد.
  • اتصال و جوش فقط در نقطه تماس الكترود با فلز انجام مي شود.
  • ظاهر جوشكاري مناسب نيست و تركيب بدي دارد.
  • اگر فشار كافي نباشد اتصال و جوش رخ نمي دهد.

جوشكاري مقاومتي نواري يا غلطكي

يكي ديگر از انواع جوشكاري مقاومتي كه در آن فرايند اتصال ورق ها انجام مي شود جوشكاري مقاومتي نواري يا غلطكي است. در جوش مقاومتي غلطكي مانند ديگر روش جوش مقاومت الكتريكي از دو عامل مهم جريان برق و فشار مكانيكي براي جوش دادن استفاده مي شود و الكترود هاي آن نيز به شكل ديسك و غلطك مي باشند كه با انتقال جريان برق از غلطك ها به ورق هاي فلزي و سپس اعمال فشار، رخداد جوشكاري انجام مي شود.

مكانيزم كار و فرآيند جوشكاري مقاومتي نواري به اين صورت است كه لبه هاي ورق هاي فلزي از زير غلطك ها كه همان الكترود هاي مسي هستند عبور مي كنند و با اعمال گرماي بالا به وسيله جريان بالاي برق باعث حالت ذوب شدگي در مواد مي شوند و بعد از اين مرحله توسط اعمال فشار توسط همان غلطك ها، درز جوش به وجود مي آيد. اين روش از جوشكاري بسيار پركاربرد است و در صنايع مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد.

در ادامه ذكر اين نكته بسيار مهم است كه در واقع جوشكاري مقاومتي نواري يك فرايند جوشكاري است كه به وسيله الكترود هاي غلطكي شكل انجام مي شود و كار آن جوشكاري درزي است. پس مي توان گفت كه اين سه حالت در واقع يكي هستند و هيچ تفاوتي با يكديگر ندارند.

كاربرد جوشكاري مقاومتي نواري يا غلطكي

همانطور كه در توضيحات مربوط به تعريف جوشكاري مقاومتي نواري يا غلطكي اشاره كرديم از اين روش جوشكاري در صنايع مختلفي از جمله پتروشيمي و خودروسازي استفاده مي شود. يكي از عمده كاربرد هاي اين روش از جوش مقاومتي براي ساخت مخازن تحت فشار است و از ديگر كاربرد هاي آن مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • ساخت تانكر هاي سوخت
  • ساخت طبل هاي استيل
  • ساخت اگزوز
  • ساخت ترانسفورماتور هاي يخچال
  • ساخت مخازن تحت فشار

مزاياي جوش مقاومتي نواري يا غلطكي

با توجه به اينكه اين نوع از جوشكاري در صنايع مختلف مورد استفاده مي گيرد نشان دهنده اين اين است كه داراي مزايا و ويژگي هاي زيادي است كه پر استفاده است در ادامه اين مطلب به مهم ترين ويژگي هاي اين روش از جوشكاري مقاومتي مي پردازيم:

  • سرعت بالاي جوشكاري
  • دستيابي به يك اتصال نشت ناپذير
  • استحكام بالا
  • عدم پاشش جوش
  • امكان جوشكاري به صورت اتوماتيك

معايب جوش مقاومتي نواري يا غلطكي

اين روش از جوش كاري مقاومتي الكتريكي در كنار مزايا و ويژگي هاي مهم، داراي يك سري معايب نيز مي باشد اما اين معايب به قدري كم است كه در مقابل تمام ويژگي ها و مزيت هاي آن بسيار ناچيز به حساب مي آيد اما ذكر آنها مهم است و در اين قسمت به آنها اشاره مي كنيم:

  1. جوشكاري سخت در حالت هاي نواري و غير صاف
  2. عدم جوش مناسب در ورق هاي ضخيم

جوشكاري مقاومتي زائده اي

جوشكاري مقاومتي زائده اي يك از انواع جوش مقاومتي است كه روي يكي از قطعات زائده هايي مانند پيچ و يا گل جوش به وسيله يك تفنگ جوشكاري (هفت تير) گذاشته مي شود و با عبور جريان الكتريكي و رسيدن گرما به اين زائده ها، ذوب اتفاق مي افتد و بر اثر فشار وارده به ورق ها نيز اتصال ايجاد مي شود. ايجاد زائده ها به اين دليل است كه جريان روي قسمت هاي برجسته شده و زائده اي شكل متمركز شود. اين روش از جوشكاري در صنايع مختلفي كاربرد دارد و از آن براي اتصال و جوشكاري استفاده مي شود.



جوشكاري مقاومتي برجسته نيز در واقع همان زائده اي است و دليل اين نام گذاري نيز به اين خاطر است كه هنگام جوش زائده اي، برجستگي هايي روي سطح كار ايجاد مي شود.

كاربرد جوشكاري مقاومتي زائده اي

اين روش از جوشكاري كه به شكل خاصي نيز انجام مي شود در برخي از صنايع كاربرد گسترده اي دارد. جوشكاري زائده اي روشي است كه به وسيله آن مي توان اتصال هاي مقاومي را به وجود آورد. در ادامه به برخي از كاربرد هاي جوش مقاومتي زائده اي اشاره مي كنيم:

  • صنايع خودرو سازي
  • براي ساخت درب و پوشش هاي فن
  • براي ساخت قطعات كمپرسورها
  • براي جوشكاري الماس

مزاياي جوش مقاومتي زائده اي

جوشكاري مقاومتي زائده اي يكي از انواع جوشكاري است كه هنگام كار و استفاده از آن مي توان اتصال هاي دقيق و مناسبي را به وجود آورد كه مقاومت بالايي نيز ايجاد مي كند. در ادامه به مهم ترين ويژگي ها و مزيت هاي اين جوشكاري اشاره مي كنيم:

  • صرفه جويي در مصرف برق
  • طول عمر بالاي الكترود ها
  • جوشكاري در ضخامت هاي مختلف
  • ايجاد تعادل گرمايي
  • سرعت بالا

معايب جوشكاري مقاومتي زائده اي

تمام روش هاي جوش مقاومتي داراي معايبي نيز هستند كه در واقع در برابر ويژگي ها و مزيت هاي آنها ناچيز است. در ادامه اين بخش به مواردي از معايب جوش زائده اي اشاره مي كنيم:

  • عدم استفاده در جوشكاري فلزاتي مانند مس و برنج
  • زمان زياد جهت ايجاد زائده
  • براي هر نوع قطعه كاري نمي توان آن را به كار برد

كلام مانا

همانطور كه اشاره كرديم جوشكاري مقاومتي يكي از انواع روش هاي جوشكاري غير ذوبي است كه داراي روش ها و انواع مختلفي مي باشد و كاربرد فراواني دارد كه در اين مقاله به انواع آن، كاربرد ها و مزاياي اين نوع از جوشكاري پرداخته و به صورت كامل هر كدام را مورد بررسي قرار داديم.

براي انواع روش هاي جوش مقاومتي بايد از دستگاه هاي مخصوص و اينورتر هاي جوشكاري مناسب استفاده نمود. تفاوت هايي بين انواع روش هاي مختلف گفته شده وجود دارد كه افراد متخصص براي اجراي هر كدام از انواع اين روش ها بايد به دقت نكاتي كه در اين مطلب گفته شد را مورد بررسي قرار دهند تا بتوانند با آشنايي بيشتر با اين روش ها، براي خريد تجهيزات مورد نظر و استفاده از آن ها در مكان هاي مورد نياز اقدام نمايند.

اما در صورتي كه نياز به كسب اطلاعات بيشتر و يا دريافت مشاوره در خصوص انواع جوشكاري، دستگاه هاي جوشكاري و حتي اينورتر جوشكاري داريد مي توانيد با همكاران ما تماس حاصل فرماييد و يا سوالات خود را در قسمت نظرات در زير همين مطلب مطرح كنيد. (سوالات و نظرات شما به صوت تخصصي پاسخ داده شده و به سرعت منتشر مي شود).

 
 
امتیاز:
بازدید:
برچسب: سوله،
موضوع:
[ ۳ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۸:۰۸:۳۸ ] [ mohamd javanmard ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی