مانا سوله ايرانيان سازنده انواع سوله و اسكلت هاي ساختماني
مانا سوله ايرانيان سازنده انواع سوله و اسكلت هاي ساختماني
the difference between laser plasma and air cutting 1
 
88/ 100


جوشكاري داراي روش ها و انواع مختلفي است كه براي انجام دادن آن نياز به مهارت هاي مختلف و خاصي داريم. برخي از روش ها راحت و برخي ديگر مانند جوشكاري سربالا دشوار است. در واقع مي توان گفت كه جوشكاري سربالا از سخت ترين و دشوار ترين روش هاي جوشكاري است و جوشكار بايد داراي مهارت خاصي باشد تا بتواند با غلبه بر نيروي جاذبه فرايند جوش را به بهترين شكل ممكن انجام دهد.

براي اينكه بدانيم بهترين روش جوشكاري سربالا چيست و براي انجام دادن آن چه مهارت هايي را بايد داشته باشيم و اينكه الكترود مناسب براي جوش سربالا بايستي چه مشخصاتي داشته باشد و موارد ديگر كه براي تمامي جوشكاران ضروري است در ادامه جوشكاري سربالا را توضيح خواهيم داد تا ضمن آشنايي با آن نحوه كار با اين روش جوشكاري را نيز به خوبي ياد بگيريد.

جوشكاري سربالا چيست؟

جوشكاري و اتصال دو قطعه به همديگر هميشه در وضعيت ثابتي انجام نمي شود و ممكن است با توجه به محيط، نوع كار و قطعات مورد استفاده در وضعيت هاي متفاوتي انجام شود.

در حالي كه جوشكاري از بالا به پايين بسيار راحت است و هر جوشكاري به راحتي مي تواند از اين روش استفاده نمايد، جوشكاري سربالا نياز به مهارت دارد و بايد حتما توسط افراد متخصص كه آشنايي كاملي با اين روش جوشكاري دارند انجام شود.

در جوشكاري سربالا، دو قطعه در كنار هم قرار گرفته اند و شما بايد از پايين ترين نقطه شروع كرده و جوش را به سمت بالاترين نقطه ( نقطه انتهايي) انجام دهيد. اگر دو قطعه به صورت عمودي و ايستاده كنار هم قرار گرفته باشند، بايد از پايين به بالا به صورت عمودي جوشكاري را انجام دهيد.

در صورتي كه تسلط كافي بر روي قطعات داشته باشيد، قطعاً اين روش بسيار آسان تر انجام مي شود. اما اگر تسلط شما بر روي قطعه كافي نباشد و در سطحي بالاتر يا پايين تر از قطعه قرار داشته باشيد، بايد با دقت بسيار بالايي اين كار را انجام دهيد و حتما تمامي نكات ايمني را در حين اجراي عمليات جوش رعايت كنيد.

به صورت كلي مي توان گفت كه جوشكاري سربالا به صورت عمودي و از پايين به بالا در شرايط و وضعيت هاي مختلفي انجام مي شود. در اين روش جوشكاري اگر طول قطعات يا مدت زمان اجراي روش جوشكاري بر روي قطعات مختلف زياد باشد، دست جوشكار زودتر خسته مي شود و همين موضوع مي تواند درصد خطا را بالاتر ببرد.

برخي از افراد اين نوع جوشكاري را با جوشكاري بالاي سر اشتباه مي گيرند كه در ادامه تفاوت هاي اين دو روش جوشكاري را مورد بررسي قرار مي دهيم تا با هر دو نوع جوشكاري بيشتر آشنا شويد.

انواع وضعيت هاي جوشكاري

به طور كلي در جوشكاري چهار وضعيت وجود دارد كه جوشكار بايد طبق وضعيت هاي موجود جوشكاري را انجام دهد. هر كدام از اين وضعيت ها نياز به مهارت و توانايي فرد جوشكاري دارد. چهار وضعيت تخت، افقي، عمودي و سربالا از جمله وضعيت هايي هستند كه در هنگام جوشكاري مي توان اجرا نمود. در ادامه هر كدام از انواع وضعيت جوشكاري را به صورت مختصر توضيح مي دهيم. بحث اصلي جوشكاري سربالا را به صورت كامل توضيح مي دهيم.

  • F1 يا G1 جوشكاري در وضعيت تخت: در اين موقعيت از جوشكاري كه ساده ترين و راحت ترين مرحله است جوشكاري روي سطح صاف و تخت انجام مي شود.
  • F1 يا G1 جوشكاري در وضعيت افقي: اين موقعيت از جوشكاري عمود بر محور جوش انجام مي شود. الكترود در جوشكاري افقي در زاويه ۴۵ درجه قرار مي گيرد و اينكه جوشكاري گوشه و شكاف را مي توان در اين وضعيت جوشكاري كرد.
  • F3 يا G3 جوشكاري در وضعيت عمودي: در اين وضعيت از جوشكاري، صفحه و جوش به صورت عمودي قرار دارند و زاويه الكترود ۴۵ درجه است.
  • F4 يا G4 جوشكاري در وضعيت سربالا: در وضعيت جوشكاري سربالا، جوشكاري به اين صورت است كه شروع جوش از نقطه زيرين شروع مي شود و با حركت به سمت بالا فرآيند جوش تكميل مي شود.

تكنيك و روش جوش سربالا

براي اينكه بتوانيم جوشكاري به روش سربالا را به بهترين شكل انجام دهيم نياز به داشتن مهارت و دانستن تكنيك هايي است كه در نهايت فرآيند جوشكاري به بهترين شكل به انجام رساند. تكنيك و روش جوش سربالا به جوشكار اين كمك را مي كند تا بهترين جوشكاري سربالا را به وجود آورد. در زير به مهم ترين اين تكنيك ها اشاره مي كنيم. نكته اي كه بايد در نظر داشته باشيد اين است كه با انواع دستگاه جوش به راحتي مي توانيد اين روش جوشكاري را در محيط هاي مختلف و بر روي متريال مختلف پياده سازي كنيد.

  • نازل را به گونه اي تنظيم نماييم كه نوك آن كمي بيرون باشد.
  • از قوس هاي كوتاه و طولاني استفاده كنيم.
  • لبه هاي جوش را آماده كنيم.

جوشكاري بالاي سر چيست؟

جوشكاري بالاي سر يكي از انواع روش ها و حالت ها در جوشكاري ذوبي است كه جوشكار الكترود را بالاي سر خود قرار مي دهد و فرايند جوشكاري را انجام مي دهد.

تفاوت جوشكاري سربالا با جوشكاري بالاي سر

يكي از ابهاماتي كه ممكن است پيش بيايد اين است كه جوشكاري بالاي سر آيا با جوشكاري سربالا يكي است يا اينكه با هم تفاوت دارند؟

در پاسخ به اين سوال بايد بگوييم كه جوشكاري به روش سربالا به جوش بالاي سر تفاوت هايي دارد كه از مهم ترين آنها اين است كه در جوش سربالا فرآيند جوش از نقطه زيرين شروع مي شود و تا بالاترين نقطه ادامه پيدا مي كند كه در واقع يكي از سخت ترين و دشوار ترين حالت ها در جوشكاري است و جوشكاري بايد با نيروي جاذبه نيز در مقابله باشد.

اما در جوشكاري بالاي سر ممكن است وضعيت هاي مختلف جوشكاري را بتوان جوشكاري كرد كه نكته مهم در حين جوشكاري اين است كه جوشكار پيش از شروع كار از تجهيزات ايمني استفاده نمايد. در واقع مي توان گفت كه جوشكاري بالاي سر به اين صورت است كه جوشكار، الكترود را بالاي سر خود مي گيرد و جوشكاري را انجام مي دهد.

تفاوت جوشكاري سربالا و سرپايين چيست؟

جوشكاري سربالا و سرپايين از روش هاي معمول در جوشكاري هستند كه تنها تفاوت اصلي ميان آنها در جهت جوشكاري است. در جوشكاري سر پايين، كار به اين صورت است كه از بالاترين قسمت به جهت پايين جوشكاري را انجام مي دهيم. اما در جوش سربالا كاملا برعكس است و بايد از پايين ترين قسمت به سمت بالا فرايند جوش را انجام دهيم.

نكته مهم در اين روش اين است كه بايد در حين جوشكاري بتوانيم بر نيروي جاذبه غلبه كنيم. جهت انجام كار در جوشكاري يكي از موارد مهم است و دليل تقسيم بندي ها به جوشكاري سربالا، عمودي، سر پايين و … به خاطر جهت انجام جوشكاري است.

نكات مهم در جوشكاري سربالا كه بايد رعايت كنيد

براي اينكه بتوانيم جوشكاري سر بالا را بدون خطراتي كه دارد انجام دهيم و يك فرايند جوش مطلوبي را انجام دهيم نكات مهم در جوشكاري سربالا را بايد رعايت كنيم. اين نكات مهم به شرح زير است:

  • لبه هاي جوش را پيش از كار آماده كنيم.
  • سطوح جوشكاري را از آلودگي ها پاك كنيم.
  • قسمت هايي كه قرار است به هم متصل شوند را از قبل مشخص كنيم.
  • از خال جوش هاي مناسب با نوع اتصالات استفاده كنيم.
  • دستگاه جوش را از كثيفي ها مانند روغن تميز كنيم.

كلام مانا:

وضعيت ها و موقعيت هاي مختلفي براي جوشكاري وجود دارد كه جوشكاران از آنها با توجه به نوع جوش و اتصال استفاده مي كنند. جوشكاري سربالا يكي از انواع وضعيت هاي جوشكاري است كه انجام دادن آن جزو دشوارترين مراحل براي جوشكاران است. در اين روش از جوشكاري فرايند جوش از نقطه زيرين شروع مي شود و تا بالاترين نقطه ادامه مي يابد و با توجه به اينكه نيروي جاذبه مشكلاتي را براي جوشكار به وجود مي آرود سختي آن دو چندان مي شود. براي اينكه بتوانيد كيفيت جوشكاري به روش سربالا را به بالاترين حد ممكن خود برسانيد، علاوه بر اينورتر جوشكاري مي توانيد از تجهيزات ايمني مناسب مانند دستكش ايمني، الكترود، انواع انبر جوشكاري و … استفاده نماييد.

 


پاسخ سوالات متداول شما در مورد جوشكاري سربالا:

تفاوت جوشكاري به روش سربالا با جوشكاري بالاي سر چيست؟

جوشكاري سربالا براي مواردي است كه قصد داريم از پايين به بالا روي اجسام مختلف، جوشكاري را انجام دهيم. در حالي كه جوشكاري بالاي سر به اين معناست كه زير قطعه قرار گرفته و الكترود را بالاي سر قرار دهيم و جوشكاري را بر روي اجسام مختلف انجام دهيم.

تفاوت جوشكاري سربالا و سرپايين چيست؟

جوشكاري سربالا يكي از وضعيت هاي جوشكاري است كه در آن جوش از پايين ترين نقطه به سمت بالاترين قسمت انجام مي شود. اما در جوشكاري سر پايين اين حركت بر عكس است.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سوله،
موضوع:
[ ۳ دى ۱۴۰۲ ] [ ۰۸:۱۰:۰۶ ] [ mohamd javanmard ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی